vineri, 10 februarie 2017

Recenzie: Daniel Sidor - Capriciul (25)

Anul apariției: 2013
Gen: Proză
Număr de pagini: 196
Editura: Charmides

Fiind adepta serialelor și a filmelor care au la bază o intrigă cât mai complexă posibil, pot asocia acest roman cu un serial și un film. Din punctul meu de vedere cartea are două părți, prezentate ca evenimente din trecut și acțiunea din prezent. Prima parte începe cu confesiunea lui Michael privind afacerile sale din cadrul mafiei. Un fel de „Narcos”, cu un Pablo Escobar ce conduce un cartel, lucrează cu poliția când vine vorba de droguri și pe deasupra mai este și pește.

Liniștea lui sufletească este tulburată de apariția Erikăi, pe care o zărește într-un bar. O studiază din cap până în picioare, o admiră și o descrie ca pe zeița frumuseții, însă nu o abordează. James, bodyguardul lui, simțind că fata miroase a pericol, o urmărește și află ca este un agent. Ea îi comunică mafiotului că știe toate rânduielile ce au loc în vila lui. Pe lângă acestea este dispusă să facă o înțelegere din care ambii au de câștigat. Polițiștii cu care Michael își procură ecstasy doresc să-l scoată pe el vinovat în toată povestea asta, iar Erika este cea care-l previne; ea urmând să prindă acei reprezentanți ai dreptății, care și-au pus interesele personale deasupra legilor.După un plan bine pus la punct, în care fiecare membru își cunoaște locul, Michael scapă basma curată și totodată decide să iasă din afaceri, nedorind să pună în pericol viața personalului.Își întemeiază o familie, are alt job, toate par să decurgă normal, până când personajele din trecut decid să-i perturbe calmul. Erika vine pentru a-i cere ajutorul. Fratele ei este ținut captiv și schingiuit de către traficanții de arme ruși.Aici începe partea a doua a cărții, care se mulează perfect pe scenariile din seria “Fast and Furious”. Din dragoste pentru agentă, protagonistul se simte obligat să îi ofere sprijinul. Pentru a face asta, are nevoie de oameni. Toți cei care i-au stat alături în trecut, se întorc acum datorită faptului că îi sunt loiali și îl respectă. Respectul fiind motivul care a ținut strânsă legătura asta de la bun început.
Începe goana pentru salvarea fratelui infirm al fetei.Pot spune că sfârșitul este previzibil, însă ultima conversație dintre Ariel și Michael, te lasă în „plop”. Ariel este insul care filozofează, care explică în detaliu ce este o problemă, ce este iubirea, ce este obsesia. Un personaj care îl provoacă pe receptor să reflecte multă vreme după ce a lecturat romanul, la spusele lui, care nicidecum nu sunt de prisos. Cartea prezintă viața confortabilă a unui mafiot, dar și legătura dintre “rege” și “supuși”, care, culmea,  nu se bazează pe supunere, teamă, din cauza scării ierarhice. Conexiunea își are rădăcinile bine înfipte datorită încrederii și respectului. De asemenea, obiectul care devine laitmotiv al romanului este Jack-ul, ce este savurat la fiecare masă importantă, la fiecare afacere; whisky-ul, trabucurile cubaneze și costumele simandicoase, marchează eleganța de care dau dovadă mafioții.
Am apreciat în mod special felul în care este scris romanul. Se citește ușor și rapid, fiindcă evenimentele se desfășoară într-un mod alert. O lectură ce evidențiază unele aspecte ale vieții.
Romanul îl găsiți aici.
Spor la citit!