vineri, 22 aprilie 2016

Mini-recenzie: Alan Bennett - Alteta sa cititoare

O poveste de numai 158 de pagini despre lectură, despre plăcerea de a citit și entuziasmul de a păși într-o altă lume. Alteța Sa  cititoare este o carte care se citește rapid, deoarece e efervescentă, amuzantă și simplă. Nu se dorește a fi un roman plin de mesaje subliminale ori teme profunde de gândire, ci e o poveste despre plăcerea nevinovată a reginei Marii Britanii de a citi și despre modul în care ea jonglează cu atribuțiile pe care le are pentru a dedica cât mai mult timp lecturii.

Totul în cepe când Regina descoperă biblioteca ambulantă din fața palatului, în care intră și din care împrumută o carte doar pentru a fi politicoasă. Volumul ales se dovedește a fi o carte nu tocmai accesibilă. Când o returnează se vede din nou nevoită să împrumute o carte, însă această alegere îi va insufla dragostea de lectură și de aici încolo devine o cititoare împătimită. Ați zice că nu e mare lucru, până la urmă e regina Regatului Unit deci poate face ce dorește, însă situația nu stă chiar așa. Regina începe să își facă treburile doar din inerție și fără interes, pune întrebări incomode în timpul întrunirilor politice (întrebări despre cărți desigur), dă teme de citit miniștrilor săi, face schimburi de cărți cu slujitorii, călătorește cu un geamantan de cărți după ea și citește pe ascuns. Toate acestea duc la o singură concluzie, o intervenție rapidă și sigură este necesară. Se încearcă diferite variante și tertipuri însă multe dintre ele nu au efect, căci deh, Regina nu ar mai fi fost regină dacă putea fi manipulată atât de ușor.

În cele din urmă Regina face încă un pas și anume, dorește să treacă de la statutul de cititor la cel de scriitor, iar pentru asta însăși poziția pe care se află îi stă în cale.

„ Cărțile sunt minunate, nu-i așa?”

De vreți o lectură amuzantă și satirică totodată, volumul lui Alan Bennett e ceea ce căutați, și este disponibil pentru achiziție aici (prin elefant. ro) sau aici (prin libris.ro)