joi, 26 iulie 2012

Recenzia de joi: Anthony Berkeley - Cutia cu bomboane otrăvite

Romanul lui Berkeley, apărut în 1929, ne prezintă un număr de şase personaje din pătura socială superioară a căror distracţie se constituie în analizarea unor numeroase crime. Cu o singură excepţie, domnul Ambrose Chitterwick, toţi ceilalţi cinci membri ai „prestigiosului“ cerc criminalistic sunt oarecum interesaţi de crimă prin natura profesiilor lor: patru scriitori şi un avocat.
Cercului Criminalistic le este adusă spre analiză un caz de crimă recent şi încă neelucidat: cazul doamnei Bendix. Pentru vă suscita şi vouă spiritul de investigaţie, voi expune şi eu nefericitul caz al respectivei doamne: Domnul Graham Bendix (soţul răposatei) se afla în dimineaţa de 15 noiembrie la Clubul Rainbow unde sir Eustace tocmai își primise corespondenţa. Printre scrisori, acesta din urmă, avea şi un pachet ce conţinea o cutie de bomboane de ciocolată umplute cu lichior. Acestea erau un nou sortiment şi erau distribuite pentru început doar clienţilor fideli, sau cel puţin aşa spunea scrisoarea ce le însoţea. Sir Eustace se arătă extrem de dezgustat de această nouă tehnică de marketing şi vru să le arunce însă Graham Bendix le ceru pentru el, nu că nu şi-ar fi permis să cumpere o cutie pentru soţia sa – căreia îi era dator cu o cutie pentru un pariu pe care îl pierduse în faţa ei – ci din comoditate şi pentru a scuti timpul pe care l-ar fi pierdut prin magazin.
Bănuiesc că deja cititorii vor intui din acest punct ce s-a întâmplat, doamna Bendix a mâncat câteva bomboane şi în cele din urmă a decedat, deoarece ajutorul medical a venit prea târziu.
Întrebarea se pune: cine voia să îl asasineze pe sir Eustace Pennefather? Dar eu vă întreb altceva: nu cumva chiar doamna Bendix trebuia să fie victima? În timp ce luaţi în considerare această variantă vă dau şi un citat care să vă pună pe gânduri şi poate să vă convingă să lecturaţi cartea: Da, la urma urmei, acest asasinat este o mică afacere foarte intimă. Absolut închisă, de fapt, domnule Bradley.

Editura
Curtea Veche
Colecţia