joi, 5 aprilie 2012

Recenzia de joi: George R.R. Martin - Iureșul Săbiilor

Acest al treilea volum al impresionantei saga fantasy construită de George R.R. Martin e cel mai complex, mai plin de evenimente și explicații totodată, dintre primele trei. Celor ce nu l-au citit încă le recomand să o facă deoarece va aduce lumină asupra unor întâmplări încețoșate încă din începutul primului volum. Pe deasupra are cele mai multe și mai neimaginate răsturnări de situație; deși s-ar crede că primele două volume ne-au pus în gardă în legătură cu ceea ce e capabil autorul să facă cu personajele și destinele acestora, se pare că încă mai are ași în mânecă și ne servește noi și noi întâmplări aducând la suprafață personaje obscure a căror roluri devin din ce în ce mai importante. Cu toată silința depusă pentru a nu dezvălui prea multe, această recenzie va conține totuși și câteva spoilere minore, care nu vor știrbi din plăcerea lecturii ci doar vor deschide apetitul cititorilor.

Volumul a apărut la Nemira, în 2011, ediția a doua, și într-un singur volum, mare și cartonat spre deosebire de prima ediție alcătuită din trei volume în format de buzunar. Conform fanilor de pe forumul dedicat seriei ilustrațiile copertelor acestor reeditări lasă de dorit în comparație cu primele ediții sau cu cele din Statele Unite. Cele 1310 pagini au și un preț pe măsură, 135 lei, dar luând în considerare comorile rare, ascunse prin ele, prețul pare mai ușor de acceptat.
Optzeci de capitole de aventură și suspans, crime și trădări, minciuni și desfrâuri stau la dispoziția cititorului avid de cunoaștere și plin de o curiozitate fără margini care a pus stăpânire pe el încă din prologul din Urzeala Tronurilor. Războiul celor cinci regi se destramă, se schimbă, se transformă. Unul dintre regi este mort din volumul precedent iar în volumul acesta alții îl vor urma dar nu înainte de a da un anume curs evenimentelor din Westeros. Personaje îndrăgite și personaje detestate vor muri făcându-ne să le plângem de milă sau să chiuim de bucurie.
Cum am menționat anterior, personaje neînsemnate și obscure se vor ridica, acum, că din scenă au fost eliminați marii jucători. Dar, să luăm pe rând cele zece personaje care sunt protagonistele capitolelor acestui volum.
Jamie Lannister așa cum bine știm din volumul anterior a fost trimis în schimbul fiicelor ei, de către Lady Stark. Însoțit de „frumoasa” Brienne din Tarth acesta are parte de aventura vieții lui, îndurând și suferind atât de multe pe drumul spre Debarcaderul Regelui încât chiar dacă e un Lannister e imposibil să nu simțim puțină milă pentru el.
Catelyn Stark a fost întotdeauna personajul pe care l-am urmărit pentru a afla care sunt mișcările Regelui Nordului și al Tridentului, și anume fiul ei Robb Stark. Veți afla multe despre unul dintre cele mai îndrăgite personaje ale romanului, despre viața și familia lui, despre caracterul și acțiunile sale și ale lupului său Vânt Cenușiu.
Arya Stark devine, încet-încet un personaj cheie neașteptat de important și care suferă una dintre cele mai uluitoare transfigurări. Cu siguranță autorul i-a rezervat un rol important și asta e cel mai evident în ultimul capitol dedicat ei, din volum; capitol în care va folosi misterioasa monedă primită de la Jaquen H'ghar și cuvintele Valar Morghulis.
Tyrion Lannister unul dintre cele mai complicate și surprinzătoare personaje, reușește datorită  caracterului său și mai ales limbii sale ascuțite și înțepătoare să cadă în dizgrație, să fie bănuit de crime pe care nu le-a comis și chiar ajunge un condamnat. Dacă va scăpa sau nu, asta vă rămâne vouă de aflat.
Davos Seaworth primește în acest volum mult mai multe capitole deoarece acțiunile regelui Stannis și ale preotesei roșii, Melisandre, sunt demne de o mai mare atenție. Autorul se concentrează asupra unui preferat al regelui pentru a ne da ocazia să aflăm mai multe detalii despre cine e cu adevărat preoteasa roșie și zeul ei atât de puternic.
Sansa Stark deși în volumul trecut a fost o prezență nesemnificativă și oarecum ștearsă în această parte destinul ei capătă o nouă turnură. Participă la două nunți din care una a ei, lucru care o va face nespus de ... (o să vedeți cum).
Jon Snow iese din anonimat și se remarcă prin acțiunile sale vitejești de o mare amploare. Va deveni un personaj demn de luat în seamă și chiar dacă este la Zid, nu ar trebui ignorat, povestea lui este dintr-o dată una dintre cele mai importante din Westeros.
Daenerys Targaryen evoluează și ea, de la o simplă văduvă cu un khalasar nimicit la o adevărată regină, ajutată de cei trei dragoni ai ei. Nici ea nu este ferită de minciuni, trădări, înșelătorii chiar dacă e dincolo de marea Îngustă, în Essos. Pentru a reveni pe tronul celor Șapte Regate are însă nevoie de soldați și resurse, pe care le va dobândi cu o ingeniozitate și o inteligență de necrezut pentru vârsta ei.
Bran Stark iese puțin din vizorul cititorului fiind lăsat la o parte, dovadă numărul mic de capitole alocat, și anume patru. Cunoscându-l pe Martin, o atenție crescută asupra lui Bran nu ar fi însemnat altceva decât evenimente neplăcute și cred că putem fi cu toții de acord că a suferit destule, așa că îl vom lăsa să își contiunue drumul în căutarea ciorii cu trei ochi.
Samwell Tarly este de această dată invitatul, cum îi zic eu (în volumul trecut a fost Theon Greyjoy). Cum am mai spus, personaje neînsemnate urcă pe scenă remarcându-se prin calități nebănuite. Sam nu e tocmai lipsit de calități iar unele dintre ele și le descoperă în situațiile limită pe care i le-a rezervat autorul. Cert e că nu trebuie subestimat.

Narațiunea din acest al treilea volum al lui George R.R. Martin e demnă de laude și măriri și veți fi surprinși de cât de bine e construită și cât de adânc înrădăcinată. Lectură plăcută!