joi, 23 august 2012

Recenzie: Bernard Cornwell - Harlequin

În cercetările mele pentru licență (despre care v-am mai vorbit și voi mai vorbi că doar asta e marea mea realizare de până acum) am dat peste un dialog dintre George RR Martin și Bernard Cornwell, prieteni buni de altfel. Cei doi discutau despre cât de înrudite sunt cele două genuri, fantasy și roman istoric, în care se încadrează romanele pe care le zămislesc cei doi grei ai literaturii contemporane. Și cum citeam eu acolo mi s-a făcut așa o poftă, să citesc un roman de-al lui Cornwell, de nu mai aveam stare. Totuși mi-am pus pofta în cui și mi-am văzut de treburi. Pe finalul lunii iulie mi s-a ivit ocazia să îmi cumpăr un volum de-al lui Cornwell și n-am mai stat pe gânduri. Așa mi-am luat Harlequin (volumul 1 din seria: În Căutarea Graalului) și zilele trecute l-am savurat; în două zile a fost gata și eu încă mai voiam, dar hai să vă spun și vouă despre ce e cartea că prea m-am lungit cu vorba.

Thomas din Hookton este arcaș în armata engleză, și angrenat în bătăliile dintre Anglia și Franța, bătălii care preced Războiul de 100 de ani. Deși înrolat în armată cu un scop personal, acela de a-și răzbuna tatăl și de a recupera Lancea Sfântului Gheorghe, în bucuria luptei uită frecvent de misiunea sa și profită adesea de beneficiile (bogății și femei, mai pe șleau: jafuri și violuri) pe care le au învingătorii.
Bătălia în care Thomas se remarcă este asediul orașului La Roche Derrien în care vine cu o idée ingenioasă ce va permite trupelor engleze să pătrundă dincolo de ziduri. Dar tot dincolo de ziduri se află și Pasărea Neagră, Jeanette, contesă de Armorica, de care Tom ajunge să se îndrăgostească. Până la momentul împărtășirii dragostei, și trupește și sufletește, cei doi au probleme de înfruntat și capete înnobilate de evitat; dar vor reuși în cele din urmă să fie împreună atât sufletește cât și trupește ;)
Odată cu apropierea de momentul faimoasei bătălii de la Crécy, cea care reprezintă începutul războiului de 100 de ani, traiul liniștit al lui Tom se complică, soarta îl desparte de frumoasa contesă dar îl aduce mai aproape de împlinirea scopului său, răzbunarea și recuperarea artefactului. Totodată Thomas din Hookton este atras și pe o altă cale, acea a căutării faimosului Graal, cel mai prețios și mai puternic artefact; aceasta fiind de fapt conexiunea cu volumele următoare ale seriei, volume pe care vi le voi împărtăși odată ce le voi lectura eu însumi.
Concluzie: Nu ocoliți cartea lui Bernard Cornwell, Harlequin. Pentru cei inițiați în plăcerile romanului istoric romanul e lectură obligatorie, pentru ceilalți e perfect ca să vă ațâțe și să vă determine să poftiți la mai mult. Romanele care completează seria sunt Vagabond și Eretic.

Datele cărții: Publicat la Rao în 2008 în traducerea Lucianei Răducanu.
Un alt titlu sub care mai este întâlnit romanul este: The Archer`s Tale.