joi, 19 iulie 2012

Recenzia de joi: Jennifer Lee Carrell - Codul Shakespeare

Da, știu, cu toții ați auzit de Codul lui DaVinci precum și de valul de acuzații și aprecieri negative la adresa lui, în majoritate stârnite de biserică, a cărei autoritate clădită pe minciuni, trădări și crime a fost zdruncinată de romanul lui Dan Brown.

Vă asigur că acest nou cod, nu atacă biserica, spre tristețea unora și spre bucuria membrilor acesteia; însă aduce în discuție o problemă la fel de spinoasă, și anume enigma care planează asupra operelor lui William Shakespeare. Într-adevăr a fost acel umil actor, geniul din spatele unor strălucite piese de teatru precum Macbeth, Othello, Regele Lear, Furtuna, Poveste de iarnă, Antoniu și Cleopatra, ori a fost cineva cu mult mai multă educație, cum numai un aristocrat ar fi putut avea în acea perioadă?
Cartea lui Lee Carrell este un extraordinar periplu prin viața și opera lui Shakespeare, care explică și elucidează nedumeririle ori lacunele pe care le poate avea un cititor de rând. De asemenea romanul e construit ca un thriller extrem de captivant în care cu ușurință te poți pierde, încercând să o ajuți pe Kate să descopere adevărul din spatele numelui Shakespeare ori locația pierdutei și extrem de valoroasei ultimei piese shakespeariene, intitulată Cardenio și inspirată din controversatul și totuși plin de succes roman din acea perioadă: Don Quijote al lui Cervantes.
Pentru a condimenta aventurile prin care trece personajul principal, o expertă în Shakespeare, autoarea a adăugat pe lângă crimele care imită morțile din piesele celebrului dramaturg, o scânteie de dragoste; scânteie care se va aprinde rapid și se va stinge la fel de rapid. Oare finalul zguduitor și neașteptat va aduce și un mediu propice pentru dragoste, sau din contră?
O ultima observație: titlul original al romanului este Interred with their bones și a apărut pentru prima dată în 2007, fiind romanul de debut al scriitoarei. Un debut extraordinar, trebuie să admit. În română a apărut la editura Rao, cu titlul, menționat mai sus, Codul lui Shakespeare în 2009, în traducerea Corinei Iulia Drobotă.
Lectură plăcută, deoarece e un thriller pe care odată început nu-l mai puteți lăsa din mână.