duminică, 30 iunie 2013

Recenzie: Adrian Voicu - Nepovestitele trăiri ale templierilor români

De când am văzut titlul cărții mă gândeam ca va fi una specială. Alăturarea dintre cuvintele „templieri” și „români” nu poate naște decât situații amuzante, și gândind astfel am abordat volumul cu curaj. Și bine am făcut pentru că nu m-am mai putut dezlipi de paginile lui decât la final. Romanul lui Adrian Voicu, așa cum Lucia Verona menționează pe coperta patru, poate fi privit simultan ca roman de aventuri, ca parodie sau ca epopee eroi-comică. Mie mi-a satisfăcut și pofta de aventură și cea de peripeții prin istorie și m-a amuzat copios, făcându-i adesea pe cei din jur să se uite la mine ciudat că râd așa ca din senin.

Cei trei templieri Berilă Vlahul (valah), Pișta Massy (ungur) și Kremvurșt von Schlitz (sas) cutreieră Europa luând parte la numeroase evenimente istorice ale căror deznodăminte le cunoaștem dar influențează și evenimente de legendă precum cea cu meșterul Manole ori cu miorița. Pe lângă firul principal cu cei templieri numiți Sabia Domnului și înzestrați cu o misiunea sfântă, ne sunt prezentate și evenimente conexe la fel de comice. Astfel aflăm că omul de bază al lui Filip cel Frumos se numea Gell de Douche, iar una din amantele regelui nu era alta decât marchiza Crayonne de Buzee; Papa Clement al V-lea are ca sfătuitor pe cardinalul de Scripture, iar regele Carol Robert de Anjou se încrede în Janosz Kukurusz. După cum vedeți o mare parte din comicul cărții este obținut din numele personajelor, nume cu o rezonanță aparte și alese cum nu se poate mai bine. Cealaltă parte din comic este dată de situațiile și replicile utilizate pe care autorul le îmbină cu o măiestrie aparte.
Cartea lui Adrian Voicu se citește alert, cu sufletul la gură și cu zâmbetul pe buze tocmai de asta mi-a plăcut atât de mult, drept pentru care v-o recomand și vouă ca lectură de relaxare pentru concediul din vara asta. Dacă vă place încercați și cartea a doua a „Nepovestitelor trăiri ale templierilor români”, căci eu o voi încerca cu siguranță.
Cartea și toate detaliile despre ea se găsesc aici. Recenzia aceasta face și ea parte din campania „Citește și câștigă cărți pe viață din colecția Strada Ficțiunii” a editurii ALL.