joi, 20 octombrie 2016

Recenzie: Silviu Gherman - Hartiile masculului

Science fantasy românesc? De ce nu? Ei bine cam asta a fost atitudinea cu care am pus mâna pe cartea lui Gherman, iar atitudinea asta a funcționat până la final. Imaginați-vă un univers distopic, unde femelele sunt specia superioară, perfecte și nemuritoare iar celelalte specii inferioare sunt create și programate genetic să le slujească. Celelalte specii fiind masculii, croacele, fuscubrahii, burbacii și coloscatoidele și cum presimt că vă pierd dacă voi continua cu termenii aceștia specifici, voi trece la a vorbi despre acțiunea propriu-zisă.

Întreaga poveste este relatată din perspectiva personajului principal și prin intermediul însemnărilor pe care și-a le-a făcut de-a lungul existenței sale nu foarte îndelungată. Povestea în sine nu e una foarte complexă ori extrem de dinamică însă aș zice una bună, captivantă, construită bine și are o suficientă doză de mister pentru a determina cititorul să o citească până la capăt.

Practic urmărim povestea unui mascul care urcă pe scara socială. Așadar, de la rolul său de a îngriji burbacul, de a face bașkia și de a satisface poftele carnale ale femelelor care dau petreceri din când în când la cabananoastră, acesta ajunge în orașul Cledu ca servitor personal al uneia dintre femele, iar mai apoi maestru în făurirea pruțului. Vă veți întreba ce anume este pruțul și care e rolul lui în toată povestea. Ei tocmai asta va trebui să descoperiți căci este un element esențial al poveștii.

Întâmplarea face ca în aceeași perioadă, Elisabeta Rakowicz creatoarea și conducătoarea orașului Cledu să cadă într-o depresie ce o va impinge la fapte necugetate precum părăsirea orașului și declararea unui război față de acesta. Așadar momentul este unul propice, iar personajul nostru profită de panica creată de o situație complet nouă pentru locuitorii din Cledu și vine cu planuri de ieșire din criză, ceea ce îi aduce susținători și adversari deopotrivă. Totodată este demn de menționat că niciuna din speciile inferioare nu putea face rău cledanelor, fiind condiționați genetic în privința asta, ceea ce înseamnă că mai toate deciziile și acțiunile luate de personajul principal îi provoacă dureri la inimă și chiar infarct.

Cum se încheie povestea istorisită din hârtiile masculului și ce alte întâmplări mai au loc în conflictul cu Elisabeta Rakowicz vă învit să descoperiți prin lectura romanului lui Silviu Gherman.

Romanul a fost editat de Curtea Veche, are 317 pagini și poate fi achiziționat urmând linkurile: