sâmbătă, 24 decembrie 2016

Recenzie: David Ebershoff - Daneza

David Ebershoff, fost profesor universitar la New York University și la Princeton și în prezent profesor la Columbia și editor șef la editura Random House, public în 2000 primul său roman, Daneza
Cartea este tradusă și publicată în 2015 la editura Rao și a fost de asemenea ecranizată în același an avându-I pe Alicia Vikander și Eddie Redmayne în rolurile principale.

Daneza este povestea cuplului Greta și Einar Wegener, cuplu care trece printr-o perioadă plină de schimbări atunci când Einar decide să o lase pe Lili Elba să iasă la suprafață, devenind astfel primul bărbat transformat cu succes în femeie, pe cale chirurgicală. Abordarea pe care o are autorul asupra acestui subiect este una extraordinară, acesta reușind să trateze un subiect mai mult decât dificil fără a aluneca în vulgaritate, grotesc sau intoleranță. Deși există scene intime cu conținut sexual, acestea nu sunt construite pe acel tipar al scenelor de sex puse doar pentru a crește vânzările romanului, din contră acestea se constituie în niște elemente esențiale în înțelegerea contextului personal și familial pentru ca cititorii să empatizeze cât mai mult cu schimbările și frământările prin care trec personajele.

Un alt punct asupra căruia aș vrea să atrag atenția este construcția personajelor, detaliile pe care le primim prin intermediul diverselor povești sau amintiri din tinerețea personajelor, duc la crearea unor imagini clare a personajelor, crescând veridicitatea poveștii. Astfel, suficiente informații despre copilăria lui Einar care să explice situația sa prezentă, precum există și suficiente informații despre adolescența Gretei care să ne ajute să înțelegem ce o mână să plece din însorita Californie și să se stabilească la Copenhaga, mai mult, ce o face să fie soție, confidentă și prietenă devotată pentru Einar și Lili totodată.
Înafară cuplului Wegener, mai sunt alte două personaje ale căror roluri și impacturi sunt mai mult decât decisive în niște moment cheie ale romanului, și aici vorbesc bineînțeles despre Hans, prietenul din copilărie al lui Einar și despre Carlisle, fratele Gretei. Urmând aceeași rețetă, dar la o scară ceva mai redusă autorul creionează și aceste două personaje.
Una peste alta, povestea dramatică, creată pe o situație reală, pe care o trăiește Einar/ Lili este una excepțional scrisă și povestită, una care nu doar uimește și trezește curiozitate dar și îndeamnă cititorul spre meditația și analiză și de ce nu spre înțelegere și toleranță, niște concepte cu care se jonglează mult în zilele noastre dar pe care prea puțină lumea le înțelege și încă și mai puțină lumea le aplică în mod corect.

Daneza este un roman extraordinar care vine în ajutorul celor care doresc să își dezvolte simțul de abordare critică a normei și a înțelege contexte și procese de luare a deciziilor.

Vă îndemn să lecturați acest roman căci poate perspectiva din care priviți lumea în acest moment nu este singura din care poate fi privită.

Cartea poate fi achiziționată de pe elefant.ro printr-un click aici sau de pe libris.ro printr-un click aici.