vineri, 28 martie 2014

Recenzie: Dan Chișu - Garsoniera din pădurea de macarale

Campania celor de la editura All m-a făcut să descopăr cărți pe care altfel le-aș fi trecut cu vederea, le-aș fi ignorat sau pur și simplu nu aș fi știut că există. Direct de pe Strada Ficțiunii vă prezint acum „Garsoniera din pădurea de macarale”, romanul lui Dan Chișu. Cu textele lui Chișu am mai avut de-a face și știu că nu reprezintă o lectură cu suișuri și coborâșuri, astfel încât câteodată te minunezi de cât de bine e scris iar alteori îți vine să arunci cartea cât colo.
Regizorul Vasile Cârlice pleacă împreună cu studenții în Anglia pentru vizionarea unui spectacol. Traiul în Anglia nu este sigur, așa că de frică Vasile se mută la Paris, unde rămâne pentru multă vreme deoarece nu dorește să se reîntoarcă în țară unde regimul comunist e în plină floare. Devine un foarte apreciat regizor dar nu cu numele său real ci sub pseudonimul Basile Carlasse.

Timpul trece, revoluția din 1989 înlătură regimul dictatorial și Basile este invitat să pună în scenă o piesă la Teatrul Național din București. În clădirea teatrului o întâlnește pe Vasilica, care locuia acolo și care îi destăinuie destinul ei tragic. În timp ce ea era plecată în Anglia în căutarea mamei sale, primește vestea că tatăl ei a fost ucis de un securist, așa că decide să se întoarcă să-l găsească și să se răzbune.
În același timp, Gelu, un fost coleg de liceu de-al lui Vasile află că acesta s-a întors așa că începe să îl spioneze, să-i asculte telefoanele și să îi citească corespondența, punându-și în aplicare toate deprinderile sale ca securist. Vasile descoperă acest lucru așa că ajutat de Vasilica pun la cale o farsă pentru Gelu. Îl atrag pe acesta într-o garsonieră dintr-un bloc neterminat, o garsonieră pe care o amenajaseră ca o închisoare folosind decoruri de teatru. Cei doi îl țin închis și îl interoghează aflând că tot ce susținea acesta nu e decât o bravură falsă. În cele din urmă, în seara premierei teatrale îl eliberează.
Desigur, Gelu mustește de dorința de răzbunare, prin urmare vrea să îl ucidă pe Vasile chiar la teatru. Cum se încheie conflictul dintre cei doi, vă rămâne de aflat prin lectura romanului Garsoniera din pădurea de macarale.
Dan Chișu a urmat Facultatea de Litere din Iași, dar a abandonat-o atunci când a plecat din țară. După revoluție se reîntoarce în țară, înființează o companie de producție TV, joacă în filme și scrie.