vineri, 9 noiembrie 2012

Recenzie: Nicole Krauss - Istoria Iubirii

Istoria Iubirii nu este primul roman al lui Nicole Krauss pe care îl citesc. Un bărbat intră în cameră, romanul de debut a fost primul, așa că mă pot lăuda că am le-am citit cronologic. Cu toate că eram familiar cu stilul de scriere al lui Krauss din nou am avut de mă luptat cu demoni interiori pentru a duce la bun sfârșit lectura Istoriei Iubirii. De ce? Fiindcă Istoria Iubirii nu e deloc un roman ușurel plin de sirop și zaharicale care să ne arate cât de multe se pot iubi doi oameni; dacă asta ați sperat când ați văzut titlul, atunci mai bine lăsați cartea pe raft.
Nicole Krauss și-a dezvoltat propriul stil, complex, ciudat și post-modern până în pânzele albe. Povestea ce ne-o prezintă de această dată e una ce atinge corzile sufletului doar dacă reușești să treci dincolo de pânza de aparențe țesută cu o măiestrie de invidiat de către autoare.
Inițial avem două, chiar trei povești  ce au în comun un singur lucru, cartea Istoria Iubirii. Leopold Gursky un bătrân antipatic face tot ce poate pentru a ieși în evidență, pentru a fi remarcat de cei din jur, chiar dacă într-un mod negativ. Alma Singer și-a primit prenumele după eroina din Istoria Iubirii, carte pe care mama Almei o primise de la tatăl ei. În plus ea e foarte dornică să găsească răspunsuri, răspunsuri la probleme existențiale dar mai ales răspunsuri legate de ea, de familia ei, și de misteriosul străin care îi ceruse mamei ei să traducă Istoria Iubirii din spaniolă în engleză. Și ce descoperă? Niște legături ciudate și o paternitate extrem de complicată, a cărții în cauză. Carte care călătorise din Polonia anilor ”40, unde fusese scrisă în ebraică, ca mai apoi să fie tradusă și modificată în spaniolă și în cele din urmă să ajungă a fi tradusă în limba engleză.
În final Alma Singer ajunge să-l întâlnească pe Leo Gursky doar că acesta trecuse déjà în neființă.
Categoric e o carte labirintică ce expune destine și împletește frumuseți și tristeți deopotrivă.

Autor