luni, 29 iulie 2013

Recenzie: Walter Kirn - Sus, în aer

„Sus, în aer” al lui Walter Kirn mi-a dat impresia de roman condensat, roman care vrea în două sute și ceva de pagini să îmi spună extrem de multe, să mă lămurească asupra unor numeroase aspecte mai mult sau mai puțin implicate în acțiunea cărții. De fapt, cred că ăsta a și fost scopul cărții, ilustrarea societății de consum: să mă facă să cred că am nevoie de fiecare informație oferită, să cred că nu aș mai avea o viață frumoasă și plină fără acele nimicuri. Aș putea cerne cartea lui Kirn și din 285 de pagini să rămân doar cu 185 și nu s-ar pierde nimic esențial pentru povestea în sine, doar că ar lipsi ironia asupra consumerismului și asupra corporațiilor care ni-l „impun”. Dacă toți cititorii realizează că romanul lui Kirn e menit a satiriza societatea în care trăim și ne complacem, atunci înseamnă că toate cele 285 de pagini își au rostul.

Povestea lui Ryan Bingham e destul de simpluță, e un locuitor al Aerocosmului. Nici nu știam că întregul ansamblu de construcții din preajma unui aeroport cu toate bunurile și paleta de servicii oferite poartă un nume! Se pare că Ryan adoră să locuiască în Aerocosm dar mai ales să profite la maximum de produsele și serviciile de acolo: hoteluri, cluburi exclusiviste, prietenii la minut și sex ergonomic. Ce nu adoră însă Ryan este slujba sa, cea de Consilier pentru Tranzițiile în Carieră (CTC), mai exact el este cel care concediază oamenii și îi mai și convinge că acesta este un lucru bun pentru ei.
Scopurile lui Ryan în viață sunt două. Primul este cel de-a fi cel de-al zecelea milionar în mile al companiei aeriene Mărețul Vest, aceasta fiind o campanie de fidelizare ce-i va permite să călătorească gratuit, fiind client loial. Cel de-al doilea scop este acela de a primi o slujbă la MythTech, o companie de marketing destul de secretoasă și care i se pare lui Ryan că-l curtează. Într-un traseu pe perioada a șase zile, până la momentul în care șeful lui se va întoarce din vacanță și va găsi scrisoarea de demisie, în care mai are de vizitat opt orașe, clienți, de pus la punct afaceri personale, de încheiat un contract pentru o carte cu editorul său, de rezolvat o criză familială, de susținut un seminar și de ajuns la timp la nunta surorii lui, Ryan speră să obțină fericirea deplină.
Într-o lume a mașinilor închiriate, a cardurilor platinum și a business class-ului va reuși oare Ryan să-și pună viața pe un făgaș normal și să aibă în sfârșit timp pentru sine, pentru sănătatea sa, tot mai șubredă, și pentru a se simți împlinit?
Recenzie parte din campania „Citește și câștigă cărți pe viață din colecția Strada Ficțiunii” de la editura ALL. Informații complete despre carte, click aici.

Lectură frumoasă!