miercuri, 24 iulie 2013

Recenzie: Marek Halter - Cabalistul din Praga

Secolul XVI-lea, Europa, Praga, Cartierul evreiesc. Acestea sunt coordonatele pe care își plasează Marek Halter acțiunea romanului său „Cabalistul din Praga”. Subiectul: Cabala, magia cuvântului, Golemul. Golemul, acel faimos monstru de lut, lipsit de glasul vorbirii va intriga orice cititor. Mie mi-au sclipit ochii când am citit aceste lucruri pe coperta IV, dar nu era vorba de un fantasy istoric așa cum mi-aș fi dorit.
Nu mă înțelegeți greșit, mi-a plăcut romanul dar nu am fost extaziat, mai ales datorită lipsei de evenimente semnificative și apariției extreme de târzii a Golemului, în ultimele 60 de pagini, ceea ce la făcut să pară aproape un personaj de fond și nicidecum unul secundar, căci principal nu mai poate fi vorba. De asemenea lipsește povestea amoroasă; ar fi putut avea loc dar turnura evenimentelor o taie din fașă.

Pe scurt „Cabalistul din Praga” este povestea lui rabi David Gans novice în klausul marelui MaHaRaL, cabalist renumit în Praga, în Boemia și în întreaga Europă. Asupra lui David Gans ca și asupra tuturor evreilor în acea perioadă și mult timp după aceea planează amenințarea violențelor catolicilor sau a luteranilor, determinându-l ca tot ce face să facă pe ascuns și în grabă. Așa se face că David este cel rugat să fugă cu Eva, fiica lui Isaac și nepoata MaHaRaL-ului pentru a scăpa de atacurile violente ale mulțimilor, tot ele este cel ce-i insuflă cunoștințe de matematică și astronomie și o face să-și depășească condiția ei de simplă femeie. Întoarsă în Praga, câțiva ani mai târziu, Eva încalcă promisiunea făcută de Isaac lui Iacob, cel mai bun prieten și nu se căsătorește cu fiul acestuia, Isaaia, ci fuge cu altcineva.
Ajunși în punctual ăsta cu lectura cred că majoritatea cititorilor își doresc ca acel cineva să fie David. Ei bine, nu e el. În timpul ăsta el a fost ocupat cu adunarea de cunoștințe de pe la învățații Europei și cu măgulirea lui Tycho Brahe pentru a-l convinge să vină la curtea lui Rudolf, regale Boemiei.
Spre final acțiunile se precipită puțin și Golemul își face apariția din lut plămădit de MaHaRaL și cu viață insuflată de același MaHaRaL printr-un ritual secret al Cabalei. În mod uimitor destinul Golemului și cel al Evei se vor întâlni și se vor lega. Care va fi finalul și la ce rezolvare se ajunge vă îndemn să aflați citind „Cabalistul din Praga”.

În această recenzie, parte din campania „Citește și câștigă cărți pe viață din colecția Strada Ficțiunii” v-am schițat doar evenimentele, pentru satisfacție completă vă învit să lecturați romanul.