joi, 29 mai 2014

Recenzie: Frank Herbet - Mântuitorul Dunei

Cel de-al doilea volum din seria SF Dune scrisă de Frank Herbert este Mântuitorul dunei, un volum considerabil mai mic decât primul și a cărui acțiune are loc la ceva vreme după primul. Paul Atreides este acum Împăratul Dunei și al unui întreg imperiu aflat într-un continuu război, un jihad, căci soldații săi ucid în numele religiei al cărei zeu este Muad’Dib.
Știința, religia și arta se amestecă în acest al doilea volum al seriei completând și rafinând universul în care este plasată povestea, continuând totodată comploturile și intrigile pentru putere. Bene Gesseritul, Ghilda și Bene Tleilaxu vor să îl înlăture pe Paul de pe tron, să îi ia puterea. Și nu doar Paul e vizat, ci și Alia, sora lui la fel de puternică și de înzestrată.

Pentru atingerea scopului lor, conspiratorii se folosesc de un navigator al Ghildei, care poate bloca viziunile preștiente ale lui Paul sau ale Aliei dar și de prințesa Irulan, soția de convenineță a lui Paul, cea care îți dorește să dea naștere moștenitorului casei Atreides și implicit a puternicului Imperiu al lui Muad’Dib. Arma cu care plănuiesc să îl distrugă pe Paul este un ghola, o creatură făcută de Tleilaxu folosind trupul mort al lui Duncan Idaho, prietenul și mentorul lui Paul, cel care în volumul trecut fusese ucis.
Complotul conspiratorilor dar și acțiunile de contracare ale lui Paul sau ale Aliei sunt toate cu substrat, cu dublu tăiș și pot reacționa în diferite forme. Așadar de fiecare dată când pare că o acține a vreunei părți a dat greș se dovedește că de fapt totul a decurs conform planului.
Un alt eveniment de importanță majoră pentru întregul fir narativ este faptul că Chani, soția fremenă a lui Paul rămâne însărcinată. Nenorocirea vine la final când la nașterea gemenilor, Chani moare, iar Paul deși știe ce urmează să se întâmple știe și că nu poate împiedica acest lucru. Pe de altă parte, Alia aproape cade în capcana Tleilaxu fiind de acord ca aceștia să o reînvie pe Chani transformând-o într-un ghola, un surogat al adevăratei soții mult iubite de Paul Atreides.
Frank Herbert duce mai departe poveste intrigantă ce se desfășoară pe stearpa planetă Dune, reușind să mențină viu interesul cititorilor pentru a descoperi la ce încercări sunt supuse personajele. De asemenea trebuie să menționez finalul fără milă creat pentru Paul Muad’Dib, pe care puterile preștiente l-au părăsit.
Vă mărturisesc că Mântuitorul Dunei s-a dovedit un roman interesant chiar și la aproape un an după ce am lectura primul volum și aproape uitasem despre ce e vorba în poveste și sunt chiar curios să văd cum vor decurge evenimentele în cele patru volume rămase.

Vă doresc să aveți parte numai de lecturi frumoase! Iar dacă doriți cartea în biblioteca voastră o puteți achiziționa de la libris.ro (cu transport gratuit) sau de la elefant.ro ori de ce nu, chiar de la editură