luni, 6 ianuarie 2014

Recenzie: Veronica Roth - Divergent

„O singură alegere te poate transforma radical” așa afirmă coperta volumului Divergent. E o zicală adevărată, dar nu ar fi fost suficient să mă convingă să o citesc. De fapt am lecturat cartea doar din ambiție, peste tot pe internet și prin cercurile mele de prieteni cititori am dat numai peste laude și cuvinte frumoase la adresa romanului și a autoarei. Acum după două zile în care am fost aproape nedezlipit de roman, nu pot nega faptul că e diferită, că vine cu niște idei noi, dar încă se încadrează liniile care definesc young-adoult fantasy-ul.
Dincolo de povestea care acaparează atenția cititorului există asemănări cu „Jocurile Foamei”, cu „Instrumente mortale” sau cu seria „Amurg” ceea ce demonstrează, din punctul meu de vedere, că acest subgen al fantasy-ului se află momentan într-o fază de stagnare; sper doar că nu va urma un declin.

Revenind la romanul în discuție o să încerc să vă dau câteva informații despre povestea în care citorii se pot cufunda încă de la primele pagini. Tris o tânără de doar șaisprezece ani este pusă în fața unei alegeri, ca toți cei de vârsta ei. Trebuie să aleagă facțiunea din care va face parte ca adult, întreaga ei viață. Cele cinci facțiuni în care oamenii se nasc în acest viitor distopic și pe care le pot urma sau schimba la vârsta de șaisprezece ani, vârstă a majoratului, sunt Candoare, Prietenie, Neînfricare, Erudiție și Abnegație. Întreg ceremonialul alegerii m-a dus cu gândul la scena similară din „Harry Potter”, în care Harry, pus în aceeași situație își face propria alegere indiferent la sugestiile sau calitățile care îl recomandă. La fel procedează și Tris făcând o alegere surprinzătoare, cel puțin la început, căci spre final se pot găsi suficiente explicații pentru acțiunile ei.
Pe parcursul stagiului de inițiere care o va pregăti pentru viața în noua sa facțiune, nu poate ca povestea să nu fie dublată de o idilă amoroasă și de un complot politic. Lui Tris i se aprind călcâiele după instructorul ei încă din primul moment în care se întâlnesc făcând foarte ușor de ghicit că la final cei doi vor constitui un cuplu. Peste povestea celor doi, autoarea adaugă un secret periculos care apasă asupra lui Tris, secret care pe la jumătatea cărții iese la iveală pentru majoritatea cunoscuților ei, secret pe care mulți alții îl ascundeau. Faptul că e divergentă, acesta e secretul, nu mai e atât de special odată ce se descoperă că și alte personaje sunt la fel.
Finalul cărții aduce un conflict major ce începe odată cu încheierea stagiului de inițiere pe care Tris îl parcurge cu succes. Complotul politic se transformă într-o revoltă armată și cum era de așteptat soarta întregii comunități stă în mâinile lui Tris. Vă las să ghiciți cum se încheie cartea dar nu pot să nu vă divulg faptul că e un final cât de cât fericit, dinadins creat pentru a pregăti cititorii pentru celelalte volume din serie.
Romanul Veronicăi Roth se dovedește a fi o bună variațiune pe aceleași teme ale fantasy-ului pentru adolescenți, lucru care îi poate determina pe cititorii tineri să mai încerce și altceva, să acorde atenție și altor romane sau scriitori.
Dacă vă întrebați unde a fost Veronica Roth până acum, aflați că acesta e romanul ei de debut, pe care la scris încă din timpul studenției. Pe de altă parte era oarecum evident că va deveni scriitoare, odată ce a studiat „Creative Writing” la Northwestern University.

Așa cum am început, vreau să și închei, reamintindu-vă că o singură alegere poate însemna o schimbare radicală și nu mă refer doar la alegerile în ceea ce privește lecturile pe care le parcurgeți ci la toate alegerile în general. Așa cum Tris ia decizii ce determina numeroase schimbări, așa vă sfătuiesc și eu să alegeți lucruri sau situații care să vă aducă schimbări majore, care să vă determine să acționați altfel decât sunteți obișnuiți.
 Vă doresc un 2014 plin de timp pentru lectură!